Dzisiejszy wpis chciałbym poświęcić zagadnieniu jakim jest wykonanie remontu, a raczej jego nierzetelnemu wykonaniu, a więc nie wywiązaniu się wykonawcy z umowy.
Temat jest bardzo aktualny, gdyż po okresie tzw. lockdownu, w którym wiele osób postanowiło przeprowadzić różnego rodzaju prace remontowo- budowlane zgłasza się do mnie co raz więcej poszkodowanych (oszukanych) Klientów, którzy zainwestowali sporą część swoich oszczędności w przeprowadzeniu remontu swojego mieszkania czy domu. W rezultacie źle przeprowadzonych prac taka osoba jest podwójnie poszkodowana, bo z jednej strony poniosła już koszt remontu (materiały, robocizna), który to remont został wykonany niezgodnie ze sztuką budowlaną, a drugiej strony są nowe, dodatkowe koszty ponownego remontu. Czy jest jakiś sposób by odzyskać utracone środki pieniężne? Jak będzie kształtowała się odpowiedzialność wykonawcy? Oraz wreszcie co może zrobić zrozpaczony zleceniodawca? Czytaj dalej 😉👇
Miało być pięknie, a wyszło…
Najważniejsza umowa !
Zdaje sobie sprawę, że umowy mogą się źle kojarzyć i nikt nie lubi ich zawierać, ale umowa to zawsze pewniejsza podstawa w dochodzeniu roszczenia w razie ewentualnego nienależytego wykonania zobowiązania. Zawarcie odpowiedniej umowy jest tak ważne, że wkrótce przygotuje osobny temat dotyczący na jakie elementy należny zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy.
Nierzetelne przeprowadzenie umowy o wykonanie remontu będzie dotyczyło przede wszystkim tego, że prace zostały wykonane niezgodnie ze sztuką budowlaną, niezgodnie z projektem bądź są niezgodne z naszymi oczekiwaniami lub ustaleniami z wykonawcą. Inaczej pisząc prace są wykonane tak niesolidnie, że muszą być dokonane poprawki lub w skrajnych przypadkach remont musi być wykonany raz jeszcze.
Wyobraź sobie, że kupiłeś mieszkanie w okazyjnej cenie, gdyż wymagało ono generalnego remontu. Naturalną koleją rzeczy jest, że inwestujesz środki pieniężne by lokal nadawał się do zamieszkania. Znajdujesz firmę remontową na internecie, podpisujesz umowę, w której firma zobowiązała się do kompleksowego wykonania wszelkich prac remontowych, łącznie z wymianą instalacji elektrycznej, położenia nowych płytek, parkietu, wyrównania ścian, a także wyremontowanie łazienki i kuchni.
Czas realizacji robót zbliża się do końca, a Ty co jakiś czas odwiedzasz remontowany lokal. Z przerażeniem jednak odkrywasz, że prawie nic nie zgadza się z tym co jest w projekcie i z tym, co ustalałeś z firmą remontową, a ponadto prace są tak wadliwie wykonanie, ze lokal nie nadaje się do zamieszkania. Niestety materiały zostały już zużyte, ,,praca” wykonana, jednak nie widzisz żadnych efektów i w rezultacie wszystko wymaga bądź to gruntownych poprawek lub przeprowadzenia prac od początku. Jesteś tak zdenerwowany, że każesz ekipie remontowej natychmiast przerwać prace, a sam bezskutecznie próbujesz się skontaktować z właścicielem firmy. Po kilku dniach udaje Ci się porozmawiać z właścicielem, który zapewnia, że dołoży wszelkich starań i wykona zalecane przez ciebie poprawki. Po kliku tygodniach bezskutecznego oczekiwania na ponowny przyjazd ekipy remontowej, zamiast szukać nowej firmy udajesz się do Kancelarii Adwokackiej na konsultacje, co właściwie powinieneś zrobić w tej sytuacji.
Uprawnienia zamawiającego
Prawo cywilne przewidziało, że ktoś może nie być zadowolony z wykonanej usługi lub usługa może być wykonana wadliwie lub nierzetelnie.
Opisana wyżej sytuacja z wadliwie przeprowadzonym remontem obrazuje klasyczne zastosowanie instytucji rękojmi za wady fizyczne rzeczy (UWAGA 👉 mowa tutaj o wadach fizycznych rzeczy, ale do umowy o remont, która jest umową o dzieło stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmio przy sprzedaży).
Co zatem może zrobić poszkodowany ?
Prawo cywilne przewiduje, że jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (w naszym przypadku będzie to wadliwie wykonana usługa remontowa) zamawiający może alternatywnie skorzystać z dwóch uprawnień:
Może on złożyć oświadczenie o:
– obniżeniu ceny
Rzecz jasna, że obniżenie ceny powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad.
lub
– oświadczenie o odstąpieniu od umowy
A co na to wszystko wykonawca?
Wykonawca wadliwie przeprowadzonej usług remontu również posiada pewne uprawnienia, które mogą pomóc stroną dojść do porozumienia. Pamiętać jednak trzeba o tym, że wykonawca w pierwszej kolejności będzie chciał zabezpieczyć swój interes przed negatywny skutkami ewentualnych działań prawnych poszkodowanego. Dlatego często można się spotkać, że działania wykonawczy na tym etapie nazywane są jego kontr uprawnieniami. Co może zrobić zatem nierzetelny wykonawca?
Może on albo wymienić wadliwą rzecz na wolną od wad albo wadę usunąć. W konsekwencji w przypadku prac remontowo -budowlanych wykonawca może po prostu usunąć skutki źle wykonanej pracy poprzez przeprowadzenie koniecznych prac dodatkowych. Pamiętać należy również o tym, że usunięcie źle wykonanego remontu musi się odbyć niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla poszkodowanego. A dodatkowo wspomniane uprawnienie wykonawcy nie będzie miało zastosowania w przypadku, gdy wykonawca raz już próbował naprawić swoją pracę i wady nie usunął. Ma to zapobiegać niekończącym się ,,poprawkom” i granie na czasie ze strony wykonawcy.
Podsumowanie
Najważniejsza rzecz do zapamiętania to U M O W A. Zdaje sobie sprawę, że nie wszyscy je lubią i woleliby załatwić sprawę bez zbędnych formalności, ale niestety uważam, że w dzisiejszych czasach to konieczność. Podpisując umowę po prostu zabezpieczasz swój interes, oczywiście samo podpisanie umowy nie spowoduje, że w trakcie jej wykonywania nie będzie żadnych niespodziewanych komplikacji. Nawet najlepiej skonstruowana umowa nie uchroni nas przed negatywnymi konsekwencjami nierzetelnego wykonawcy, ale na pewno pomoże nam w dochodzeniu swoich racji przed sądem.
Należy również mieć świadomość, ze wykonawcy także zabezpieczają swoje interesy właśnie poprzez umowy, które często są niekorzystne dla konsumenta, a mówiąc łagodniej są one skonstruowane aby przede wszystkim zabezpieczyć interes wykonawcy (Przykładowo: kara umowna dla wykonawcy za opóźnienie w realizacji pracy możne wynieść np. 3-4 zł za dzień, podczas, gdy w przypadku opóźnienia spowodowanego z winy inwestora kara ta może wynosić nawet 50 zł dziennie).
Warto umowę skonsultować z prawnikiem, który zwróci uwagę na najbardziej istotne punkty z perspektywy konsumenta. A na co zwrócić szczególną uwagę podczas podpisywania takiej umowy dowiesz się w kolejnym wpisie.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }